Φαίνεται
όχι από τα λόγια
μας αλλά από τη ζωή
του καθενός, από τα
έργα του και την
αγάπη του στο Θεό.
Οι
αρχαίοι έλληνες
πίστευαν ότι το
σώμα είναι θνητό
και φυλακή της
ψυχής που αυτή
είναι αθάνατη.
Χαρακτηριστική η
στιγμή που ο
Σωκράτης πίνει το
κώνειο βέβαιος ότι
δεν πεθαίνει!
Η
χριστιανική
θεολογία όμως
διδάσκει ότι το
σώμα
δημιουργήθηκε από
τη ύλη (αν και με
ειδικό προνομιακό
τρόπο σε σχέση με
τα άλλα έμβια όντα)
για να καταλάβεις
ότι είσαι
δημιούργημα του
Θεού και κατόπιν
δόθηκε η ψυχή για
να ενωθεί
αδιάσπαστα με αυτό
και να καταλάβεις
ότι είσαι "ζώον
θεούμενον",
αφού επλάσθης
καθ΄ομοίωσιν Θεού.
Αυτό μπορεί να
μπερδεύει
μερικούς στο να
θεωρούν ότι μαζί
με το σώμα χάνεται
και η ψυχή. ’λλοι
πάλι θεωρούν ότι η
ψυχή κάνει βόλτες
στον κόσμο μέχρι
να ξαναμπεί σε
άλλο σώμα ή και ζώο,
πιστεύοντας στη
"μετενσάρκωση".
Αυτές
οι απόψεις μπορεί
να πλανήσουν και
τους χριστιανούς
και να
εξασθενήσουν την
πίστη μας στην
ανάσταση του
Χριστού. Όμως
περισσότερο
απ΄όλα μας
εμποδίζει να δούμε
την ανάσταση η
αμαρτία. Διότι τα
οψώνια της αμαρτία
θάνατος, μας
φέρνουν κοντά στη
φθορά του θανάτου,
σκοτίζουν τα μάτια
της ψυχής και μας
απομακρύνουν από
τη Ζωή, από το Θεό,
από την ανάσταση. Ο
γ. Σοφρώνιος λέει
ότι σε όσους
μετανοούν αληθινά,
έρχεται η χάρις
του Αγίου
Πνεύματος και τους
δίνει το βίωμα της
αναστάσεως της
ψυχής από αυτήν
ακόμη τη ζωή. Όπως
και μέσα από την
προσευχή μπορεί να
αποκαλυφθεί στους
αγωνιστές κάθε
μυστήριο του Θεού,
όπως το μυστήριο
του θανάτου αλλά
και της αναστάσεως
των νεκρών.
Ο
θάνατος του
σώματος των
πρωτοπλάστων ήταν
ευεργεσία του Θεού
για να μην
αθανατίσει το κακό
και για να
οικονομηθεί μετά
το μυστήριο της
σωτηρίας μας δια
του Ιησού Χριστού.
Έτσι ο Χριστός με
την ενανθρώπισή
του προσλαμβάνει
σάρκα γενόμενος
τέλειος άνθρωπος,
για να την
αφθαρτοποιήσει
και να την
αναστήσει. Με το
αίμα Του του, αίμα
δικαίου και αθώου,
μας ξεπλένει από
την αμαρτία.
Πιστεύουμε
ότι το σώμα μας θα
αναστηθεί;
"Προσδοκώ
ανάστασιν νεκρών"
λέμε με το σύμβολο
της πίστεως και
εννοούμε βέβαια τη
σωματική ανάσταση,
γιατί η ψυχή ποτέ
δεν πέθανε αφού
πλάστηκε
κατ΄εικόνα του
αθανάτου Θεού. Η
ψυχή δεν πεθαίνει
αλλά συναντάει το
σώμα της μια μέρα
όταν θα έλθει ο
Κύριος. Το νέο αυτό
σώμα θα είναι
ανακαινισμένο από
την ανάσταση του
Χριστού,
πνευματοποιημένο
αφού θα έχει
φορέσει την
αφθαρσία (Α΄Κορ.15,53)
Προφητείες
της Π.Δ. για την
ανάσταση των
νεκρών
"Αναστήσονται
οι νεκροί και
εγερθήσονται οι εν
τοις μνημείοις"
(Ησ.26,19) προλέγει ο
προφήτης Ησαίας
αλλά και ο Δανιήλ
(12,2-3). Επίσης ο
Ιεζεκιήλ όταν
βλέπει τα ξηρά
οστά να παίρνουν
σάρκες και νεύρα
και να σηκώνονται
όρθια! Το ίδιο
βλέπουμε και στους
Μακκαβαίους να
πιστεύει ο τρίτος
γιός της Αγίας
Σολομονής όταν
καλείται να
προτείνει τη
γλώσσα και τα
χέρια του στο
μαρτύριο.
Η
Κ.Δ. για την
ανάσταση
"Έρχεται
ώρα εν ή πάντες οι
εν τοις μνημείοις
ακούσονται της
φωνής Αυτού
και εκπορεύσονται
οι τα αγαθά
ποιήσαντες εις
ανάστασιν ζωής οι
δε τα φαύλα
πράξαντες εις
ανάστασιν κρίσεως" (Ιω.5,28-29).
Τρείς
αναστάσεις
επώνυμων νεκρών
αναφέρονται στα
ευαγγέλια και
επίσης άλλη μια τη
στιγμή που
αναστήθηκε ο ίδιος
ο Χριστός όταν
πολλοί
κεκοιμημένοι
αναστήθηκαν στα
Ιεροσόλυμα και
εμφανίστηκαν
στους δικούς τους.
Η
ανάσταση του
Χριστού (Α΄Κορ.15,20)
προδιαγράφει και
εξασφαλίζει και
την δική μας
ανάσταση "Χριστός
ανέστη εκ νεκρών
θανάτω θάνατον
πατήσας και τοις
εν τοις μνήμασι
ζωήν χαρισάμενος."
Πως
θα είναι το
αναστημένο σώμα
μας;
Όπως
ένας ορειχάλκινος
ανδριάντας λυώνει
στο χωνευτήριο και
μπορεί να τον
ξαναφτιάξουμε
καλύτερον, έτσι
και το σώμα μας
αποσυντίθεται για
να ξαναγίνει
άφθαρτο στη
Δευτέρα παρουσία
του Κυρίου, λέει ο
Αγ. Ιω. Χυσόστομος.
Πολύς λόγος έχει
γίνει από τους
άγιους Πατέρες για
να καταλάβουμε την
αλήθεια αυτή, αλλά
τουλάχιστον εμείς
οι σύγχρονοι δεν
έχουμε αυτή τη
δυσκολία αφού και
η επιστήμη είναι
κοντά στο να
αναπαράγει
οργανισμό από δύο
και μόνον δικά του
κύτταρα. Πόσο
μάλλον ο Θεός που
"εκ του μη όντος
εις το είναι τα
πάντα παραγαγών"
δεν μπορεί να
ξανακάνει τη
σύσταση του
σώματός μας
ανακαινισμένου
στη Δευτέρα
Παρουσία Του. Ένα
σώμα που δεν θα
έχει ανάγκη από
τροφή ή από
σαρκικές
απολαύσεις. Θα
καθοδηγείται από
το ’γιο Πνεύμα.
Ούτε
μια τρίχα μας δεν
πρόκειται να χαθεί
λέει ο Αγ. Μακάριος
ο Αιγύπτιος και ο γ.
Βαρσανούφιος
βεβαιώνει σε
κάποιον αδελφό που
ρωτάει ότι
ολόκληρο το σώμα
μας θα αναστηθεί
με σάρκες και οστά
και τρίχες, αλλά θα
είναι ένδοξο και
φωτεινό και αιώνιο
σύμφωνα με λόγια
του Κυρίου που
βεβαιώνει ότι "τότε
οι δίκαιοι
εκλάμψουσιν ως ο
ήλιος εν τη
Βασιλεία των
ουρανών" (Ματ.13,43).
Και
καταλήγει ο ι.Χρυσότομος
ότι το σώμα αυτό
που υπομένει τις
θλίψεις και τους
πειρασμούς, αυτό
το σώμα θα
αναστηθεί, το δικό
μας και όχι κανένα
άλλο, διότι θα ήταν
άδικο κάτι τέτοιο.
Και
ο άγ. Θεόδωρος
Μοψουεστίας λέει
ότι όπως το γυαλί
προέρχεται από την
άμμο αλλά δεν
είναι άμμος και
όπως όπως ο σπόρος
με το στάχυ δεν
είναι το ίδιο
πράγμα, έτσι και το
νέο σώμα σε σχέση
με το παλιό.
Παρόμοια
ο Απ.Παύλος λέει
ότι το σώμα "σπείρεται
εν φθορά και
εγείρεται εν
αφθαρσία" (Α΄Κορ.15,44)
Θα
είναι λοιπόν
πνεύμα ή σώμα; Όχι
μας λέει ο Αγ.
Γρηγόριος ο
Παλαμάς αλλά θα
είναι σώμα
πνευματικό, δεν θα
έχει υλική
παχύτητα (όπως και
οι άγγελοι)
άφθαρτο και αιώνιο
όπως και το σώμα
του Χριστού όταν
αναστήθηκε.
Είχε
δηλαδή μορφή
συγκεκριμένη και
μάλιστα όμορφη και
ένδοξη, τον
αναγνώρισαν
κάποιοι μαθητές
στην παραλία της
Γαλιλαίας. Αλλά
δεν έχει βάρος και
φθορά. Έτρεχε όσο
ήθελε ώστε να
φτάσει τους δύο
που πήγαιναν στους
Εμμαούς. Μπήκε στο
υπερώο "κεκλεισμένων
των θυρών", όπως
και έφυγε χωρίς να
μπορούν να τον
πιάσουν. Έτσι θα
είναι και τα
σώματα των δικαίων.
Δεν θα υπάρχει
ηλικία αφού δεν
έχει νόημα η
ηλικία, αλλά η
πνευματική
κατάσταση και δεν
θα υπάρχει φύλο (Αγ.Γρηγ.Νύσσης)
γιατί δεν έχει
νόημα το φύλο (ουκ
ενι άρσεν και θήλυ)
που είναι
προσωρινό
χαρακτηριστικό
μόνο για τη
διαιώνιση του
ανθρώπου .
Αλλά
υπάρχουν και
σύγχρονες
μαρτυρίες για την
ανάσταση των
σωμάτων και την
αθανασία της ψυχής.
Ο
όσιος Παμβώ πριν
κοιμηθεί
ακτινοβολούσε σαν
βασιλιάς πάνω σε
χρυσό θρόνο και
δεν μπορούσαν να
τον αντικρύσουν.
Το σώμα του
είχε ήδη τη δόξα
της βασιλείας του
Θεού. Και δεν ήταν
ο μοναδικός άγιος...
Τα
λείψανα των αγίων
τι μαρτυρούν παρά
την αφθαρσία της
ύλης όταν αυτή
εμπνευματιστεί. Οι
εμφανίσεις των
αγίων, "εν παντί
τόπω και χρόνω"
δείχνουν ότι είναι
ζωντανοί και μετά
το θάνατό τους.
Χαρακτηριστική
και η συζήτηση
της γ.Γαβριηλίας
με Προτεστάντες
στην Αμερική. Είπε
ότι "εμείς οι
Ορθόδοξοι
πιστεύουμε στην
ανάσταση των
νεκρών", "ουκ
έστι ο Θεός ημών
νεκρών αλλά ζώντων".
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου