Κυριακή, 10 Μαρτίου 2013

Γλωσσάριο Τριωδίου


ΤΡΙΩΔΙΟ: κκλησιαστικ περίοδος πο κτείνεται π τν Κυριακ Τελώνου κα Φαρισαίου ως τν Κυριακή το Πάσχα. διαίτερο χαρακτηριστικό της, π τ ποο παίρνει κα τ νομά της, εναι τι κατ τν περίοδο ατ ο Κανόνες πο παρτίζουν τς καθημερινς κολουθίες ποτελονται π τρες δς κα χι ννιά, πως συμβαίνει μ λους τούς πόλοιπους Κανόνες. Εναι πλήρης κολουθιν, προσφαίροντας στος πιστος πολλς εκαιρίες λειτουργικς μπειρίας. Εναι περίοδος κατάνυξης κα προετοιμασίας γι τ γιο Πάσχα κα τν νάσταση το Κυρίου. Δν κτείνεται πάντα στν δια περίοδο το τους μία κα ξαρτται π τ Πάσχα.


ΚΥΡΙΑΚΕΣ: λες ο Κυριακές το Τριωδίου χουν μία συγκεκριμένη νομασία κα ποτελον μία λληλουχία μεστ νοημάτων κα μηνυμάτων. Μ τ σειρά, ο Κυριακές το Τριωδίου εναι:

Διαβάστε πληροφορίες γιά τήν περίοδο το Τριωδίου...
Κυριακ Τελώνου κα Φαρισαίου

Κυριακή το σώτου

Κυριακή τς πόκρεω

Κυριακή τς Τυροφάγου

Α' Νηστειν: Κυριακή τς ρθοδοξίας

Β' Νηστειν: Γρηγορίου το Παλαμ

Γ' Νηστειν: Κυριακ Σταυροπροσκυνήσεως

Δ' Νηστειν: ωάννου τς Κλίμακος

Ε' Νηστειν: Μαρίας τς Αγυπτίας

Κυριακ τν Βαΐων

 ΑΓΙΑ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΗ ΤΕΣΣΑΡΑΚΟΣΤΗ: "Σαρακοστή", πως πλ λέγεται, εναι 40νθήμερη περίοδος π τν Α' Κυριακ τν Νηστειν μέχρι κα τν Κυριακ τν Βαΐων. Εναι περίοδος αστηροτάτης νηστείας κα πνευματικο γώνα.

ΚΑΤΑΝΥΚΤΙΚΟΣ ΕΣΠΕΡΙΝΟΣ: Κάθε Κυριακ τν Νηστειν πόγευμα τελεται σπερινός. Λέγεται "κατανυκτικς" γιατί περιέχει τροπάρια κα μνους μετανοίας, ν τ ψαλτικ φος εναι λιτ χωρς ξάρσεις. πρτος, μάλιστα ( ποος τελεται τν Κυριακή τς Τυροφάγου τ πόγευμα), λέγεται "σπερινός τς συγχώρησης" γιατί τότε ο πιστο ζητον συγχώρεση νας π τν λλο γι πιθαν παραπτώματά τους, στε ν εσέλθουν λεύθεροι στν περίοδο τς Σαρακοστς.

ΜΕΓΑ ΑΠΟΔΕΙΠΝΟ: κολουθία το Μικρο ποδείπνου τελεται καθημεριν π τν καθένα μας, στ χρο πο πιθυμομε, σν προσωπική μας προσευχή. Γι τν περίοδο τς Σαρακοστς, μως, κκλησία χει θεσπίσει ν τελεται στος ρθόδοξους Ναος κάθε πόγευμα τ "Μέγα πόδειπνο", τ ποο εναι παύξηση το μικρο μ μορφους κα κατανυκτικος Κανόνες (μνους). κε ψάλλεται πέροχος μνος: "Κύριε τν δυνάμεων μεθ'μν γενο. λλν γρ κτός Σου βοηθν ν θλίψεσιν οκ χομεν. Κύριε τν δυνάμεων λέησον μς".

Θ.ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΩΝ ΠΡΟΗΓΙΑΣΜΕΝΩΝ ΔΩΡΩΝ: Κάθε Θ.Λειτουργία εναι γεγονς χαρμόσυνο, ναστάσιμο. Τν περίοδο τς Σαρακοστς κκλησία τελε τν Θ.Λειτουργία το Μ.Βασιλείου μόνο τς Κυριακές, γι ν πιτείνει τν τμόσφαιρα κατάνυξης κα μετανοίας πο πάρχει ατ τν περίοδο. πειδή, μως, τ Σμα κα τ Αμα το Κυρίου εναι τροφ το χριστιανο, μητέρα κκλησία φρόντισε ν το τν παρέχει μ μία "εδικ" Θ.Λειτουργία, τ Λειτουργία τν Προηγιασμένων Δώρων, στν ποία δν γίνεται καθαγιασμς ρτου κα ονου σ Σμα κα Αμα Κυρίου, λλ χρησιμοποιεται γι τ Θ.Κοινωνία Σμα κα Αμα καθαγιασμένο κατ τν Θ.Λειτουργία τς προηγούμενης Κυριακς.

 ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΙ: Εναι μία κολουθία πο τελεται κάθε Παρασκευ πόγευμα κα εναι φιερωμένη στ Θεοτόκο. Συνήθως τελεται μαζ μ μικρ πόδειπνο σπερινό. Στος χαιρετισμος ψάλλεται ξαίσιος Κανόνας το ωσφ "νοίξω τ στόμα μου...", ν παγγέλλονται ο 24 (6 κάθε φορ π 4 βδομάδες) κατ' λφάβητο οκοι τς Θεοτόκου ("γγελος προτοστάτης..., Βλέπουσα γία..., Γνσιν γνωστον... κτλ), ργο το Ρωμανο το μελωδο.

 ΜΕΓΑΛΟΣ ΚΑΝΟΝΑΣ: Τν Τετάρτη μετ τν Δ' Κυριακ τν Νηστειν τελεται κολουθία το Μεγάλου Κανόνα. Ο Μ.Κανόνας εναι να ριστούργημα θεολογίας κα ποίησης πο ποτελεται π 300 περίπου τροπάρια.

ΑΚΑΘΙΣΤΟΣ ΥΜΝΟΣ: Τν πέμπτη Παρασκευ τν Νηστειν τελεται κολουθία το καθίστου μνου (στς τέσσερις προηγούμενες χει τελεστε κολουθία τν "Χαιρετισμν"). Στν κολουθία ατ παγγέλονται κα ο 24 οκοι τς Θεοτόκου (βλ. "Χαιρετισμοί"), ν συχν πανάληψη το "Τ περμάχω" μς πενθυμίζει τ δι τς Θεοτόκου θαυματουργικ διάσωση τς Κωνσταντινούπολης π τος βάρους τ 626 μ.Χ. Τότε ο κάτοικοι τς Κωνσταντινούπολης εχαν συνθέσει κα ψάλει ρθιοι τν πέροχο ατ μνο, γι ν εχαριστήσουν τν προστάτιδα το θνους μας, τν περαγία Θεοτόκο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...