Πνευματική ζωή, επιθετικότητα, κατάθλιψη: Οδηγός για πραγματική πνευματική ζωή.
Το να ζεις σημαίνει να μην αποδίδεις ευθύνη στους άλλους.
Προσπαθούμε να μην ζήσουμε αποδίδοντες ευθύνη αλλού και φοβόμενοι τα ρίσκα.
Γεμιζουμε κενό γιατί η ζωή που κάνουμε δεν είναι εδραιωμένη στις βασικές ανάγκες του ανθρώπου αλλά σε πάθη.
Τα πάθη είναι υποκατάστατα της παρουσίας του Θεού.
Αυτό που ονομάζουμε ζωή είναι στην πραγματικότητα ψυχοναρκωτικό, μια διασκέδαση , ένα σκόρπισμα.
Η αποκάλυψη του Θεού είναι τρόπος ζωής σε πληρότητα. Αναστάσιμη.
Οι περισσότεροι Χριστιανοί δεν την ζούμε αυτή την χαρά, την πληρότητα , είμαστε όμως σε έναν αγώνα.
Δεν την ζούμε γιατί ζούμε Θρησκευτική και όχι Εκκλησιαστική ζωή.
Η Θρησκετική ζωή εξαντλείται σε τηρηση εξωτερικών κανόνων/νομων πειθαρχίας.
Αντίθετα ο Χριστός μας καλεί να υπακούσουμε σε έναν εσωτερικό νόμο.
Ο Θεός δημιουργός επειδή γνωρίζει την κατασκευή του ανθρώπου δίνει εντολές που θα βοηθήσουν τον άνθρωπο να φτάσει στην πληρότητα.
Οι ανθρωποι της Θρησκείας κολλάνε στο εξωτερικό και έχουν σκληρότητα.
Οι ανθρωποι της θρησκείας σε στριμώχνουν σε δυσκολεύουν, αισθάνεσαι πως σε κρίνουν.
Πολλές φορές θεωρούμε τον απομακρο, τον βλοσυρό ως πνευματικό.
Αντιθετα , ο ανθρωπος της Εκκλησίας είναι εξωστρεφής, είναι άνθρωπος της χαράς.
Αν δεν βλέπετε χαρά σε έναν άνθρωπο της Εκκλησίας, δεν έχει το Αγ. Πνευμα.
“Ολα να τα χαίρεστε, το μπάνιο, τα πουλια, το φαγητό. Απο τις μικρές αγάπες πάμε στις μεγάλες” — Αγιος Πορφύριος
“Πρέπει να μάθεις να χαίρεσαι για το ότι κοιμασαι, για ένα χάδι, για ένα φρούτο” Γερ. Αιμιλιανός
Αν δεν ξέρει να χαρείς και ο Χριστός να σου εμφανιστεί θα τον παραμορφώσεις.
Ο ένας δρόμος είναι “δώσε αίμα , λάβε πνεύμα” , ο άλλος δρόμος, όπως μας λεει ο Αγ. Πορφύριος είναι ο δρόμος της Χαράς και της θετικότητας.
“Μια φορά σκέφθηκα πως θα πάω στην κόλαση και έκλαιγα γοερά” . Αγ. Πορφύριος.
Αλλά και ο δρόμος της πάλης δεν είναι έτσι όπως νομίζουμε.
Επειδή δεν έχουμε διάκριση διαβάζουμε κείμενα και δεν τα κατανοούμε.
Οι πατέρες οταν μιλάνε για αυτόν τον Αγώνα, ο πόνος αυτός εχει μία χαρά που δεν την καταλαβαίνουμε.
Οταν ξεκινάει η νηστεία στην αρχή πολλές φορές τσακωνομαστε. Εμείς λέμε οτι μας πειράζει ο διάβολος. Αν θέλουμε να το δούμε βαθύτερα ωφείλεται στο οτι οικειοποιούμαστε μία ζωή που δεν την έχουμε διαλέξει, που δεν την θέλουμε. Αλλιώς θα είχαμε χαρά.
Αν η πνευματική ζωή δεν είναι ερωτική, δεν είναι τίποτα.
Ο Ερωτας ο ανθρώπινος έχει κάποια στοιχεία που μοιάζουν με τον πνευματικό. Οχι σε επίπεδο οντολογικό, αλλά ψυχικών κινήσεων.
Είναι και ο διάβολος, αλλά κάπου πατάει. Πρέπει να υπάρχει κάτι μέσα μας για να το αναδείξει σε διαβολή.
Ενα 70% στον χώρο της Εκκλησίας δεν πάει εκεί για τον Χριστό. Πάει για λόγους ανθρώπινους, κατανοητούς, αλλά δεν είναι ο Χριστός στο κέντρο.
Πάει για να είναι καλά να διοριστεί το παιδί του (τώρα έχασε η Εκκλησία ένα κομμάτι με τις ιδιοτικοποιήσεις…)
Μέσα σε ένα αεροπλάνο αναπτύσσεται η καλύτερη σχέση με τον Θεό. Οταν δεν είναι ο Χριστός ο πόθος και το κέντρο της αναζήτησης κουράζεσαι.
Μεσα στην Εκκλησία πολλές φορές είμαστε γεμάτοι φόβο, για τα έσχατα, για τους εχθρούς, για να μην αμαρτήσουμε κτλ.
Θα έπρεπε να κάνουμε έναν κατάλογο : αμαρτοφοβάι, εσχατοφοβία, διαβολοφοβία. Είναι φυσικό βέβαια, αφού η Εκκλησία είναι θεραπευτήριο .
Στην Εκκλησία έχουμε γεμίσει απο “υπεροχους” και δεν χωράνε οι υπολοιποι που είναι αποτυχημένοι.
Οι φοβίες αναπτύσσονται μέσα στον κόσμο.
Ο Φόβος τηα αμαρτίας. Μας χωρίζει η αμαρτία απο τον Θεό, αλλά είναι και εγγενες στον άνθρωπο.
Στην Ελλάδα κυριάρχησε ο ηθικισμός γιατί νομίζουμε οτι σωζόμαστε απο τις αρετές μας. Είναι φαρισαϊσμός αυτό.
Οι αρετές είναι δώρα που σου δίνει ο Θεός. Οχι επειδή τα αξίζεις.
Στην Εκκλησία δεν σωζόμαστε επειδή είμαστε κάποιοι, αλλά επειδή μας αγαπάει Κάποιος πάρα πολύ.
Η ασκηση δεν είναι για καταξίωση, αλλά κατάθεση ερωτική προς τον Θεό.
Η Σωτηρία είναι δώρο ευλογία.
Φοβόμαστε την αμαρτία , οχι επειδή μας χωρίζει απο τον Θεό, αλλά επειδή σπάει την βιτρίνα μας.
Στην Εκκλησία πάω για να καταθέσω την πρώση μου
Η Αγιότητα δεν κρατάει κουδούνια ούτε πάει στα παζάρια.
Το χάρισμα το έχω για να το κοινωνήσω με κάποιον άλλον. Αλλιώς δεν είναι χάρισμα.
Να φοβάμαι την αμαρτία ως υπαρξιακή αστοχία, επειδή αποτυγχάνω να κοινωνήσω την ζωή που μου χάρισε ο Θεός.
Και στην μετάνοια έχουμε προσθέσει ένα νομικίστικο πνεύμα.
Η μετάνοια δεν μπορεί να έχει σχέση με τις ενοχές. Αν πάνε μαζί είναι παθολογικό. Η μετάνοια έχει χαρά. Χαρμολύπη.
Στους μεγάλους πειρασμούς αισθανόμαστε και μία χαρά που δεν μας αφήνει να απελπιστούμε.
Είναι σοκαριστικό να αντιληφθούμε πως μια ζωή προσπαθούμε κάτι έξω απο την ζωή του εαυγγελίου. Οταν το αντιληφθείς πως μια ζωή την ζήσαμε νομικιστικά , τοτε πρέπει να γίνει κάτι συγκλονιστικό.
Ο ανθρώπινος νους είναι φοβερός στο να φτιάχνει λογικοφανή επιχειρήματα για να δικαιολογηθεί.
Η επιθετικότητα των Χουλιγκάνων που μετατρέπεται μέσα στην Εκκλησία σε επιθετικότητα των φανατικών
Πως μετατρέπουμε το γήπεδο σε Θεό. Ο επιθετικός που πλέον γίνεται αντιαιρετικός ζηλωτής.
Ντύνουμε τις κακίες μας με αρετές.
Η Οργή ως θεραπεία της κατάθλιψης. Η εν Χριστώ Οργή.
Μας εκνευρίζουν (στους άλλους) τα πάθη που έχουμε και εμείς
Ο ταπεινός δεν έχει κάτι να αποδείξει σε κανέναν. Εχει λεβεντιά
Ο έπαινος και η συκοφαντία είναι η ίδια φυλακή.
Αλλο αρετές άλλο φυσικά χαρίσματα.
Ο χαμηλών τόνων άνθρωπος δεν είναι απαραίτητα ταπεινός
Ο νευρώδης μπορεί να είναι ενάρετος.
Στην Εκκλησία θέλουμε να επιβάλλουμε τα τελευταία χρόνια μία κλωνοποίηση.
Τα πάθη ΔΕΝ ΞΕΠΕΡΝΙΟΥΝΤΑΙ. Μεταμορφώνονται.
Η Οσια Μαρία η Αιγυπτία ήταν μία πολύ ερωτική γυναίκα που δεν διοχέτευε τον ερωτισμό της σωστά.
Την οργή σου στρέψτην στον κακό εαυτό σου.
Ο Αθώος και ο Αγιος δεν το ξέρουν πως είναι.
Η Αθωοτητα είναι αναγνωρίσημη απο τον άλλον, οχι απο εμάς.
Ο Αγιος είναι ξαρμάτωτος. Δεν έχει τίποτα. Δεν τον ενδιαφέρει να έχει εξουσία και να επιδυκνείεται. Είναι σαν το άρωμα.
Εχουμε φτιάξει έναν πολιτισμό Depon . Οι μεταπολεμικές κοινωνίες για να μην στερήσουν τα παιδιά τους, τα κατέστρεψαν
Χωρίς έλλειψη δεν υπάρχει τίποτα, ούτε σοφία , ούτε πολιτισμός ούτε αγιοτητα.
Ο Πόνος είναι ευλογία. Βασικό κομμάτι υπαρξης της ζωής.
Η ζωή είναι σταυροαναστάσιμη. Ούτε ο Χριστός εξαιρείται απο τον πόνο. Εμείς θέλουμε Εκκλησία χωρίς πόνο.
Προσκυνάμε τον Σταυρό του Χριστού, ματωμένο , σε απόρριψη.
Οποιος έχει πίστη δεν πονάει; Ο Χριστός κλαίει.
Γιατί δεν μπορούμε να έχουμε μια ενσυναίσθηση του άλλου ανθρώπου; μέσα στον πόνο του και στην κακομοιριά του;
Μου έλεγαν κάποιοι “ελα στην Εκκλησία και θα σου φύγουν όλα τα προβλήματα”. Αυτό είναι πλάνη. Η Εκκλησία δεν είναι απουσία πόνου, αλλά η δυνατότητα να πονάς και να μην απελπίζεσαι.
Πρέπει να μετατρέψουμε τον πόνο σε δρόμο.
Ο πόνος για να έρθει θέλει κάτι να σου πει. Ο πόνος δεν έρχεται τυχαία.
Μια αρρώστια είναι βολικότερη απο την υγεία, γιατί έχουμε φτιάξει την εικόνα ενός άρρωστου εαυτού για να κερδίζουμε την συμπάθεια των άλλων. Ο πολιτισμός μας είναι πολιτισμός δυστυχίας.
Εχουμε εκπαιδευτεί στο να είμαστε δυστυχισμένοι, απο μικροί. Δεν αντέχουμε την χαρά. Οταν κλαις σου δίνουν σημασία.
Γι’αυτό πολλοί Χριστιανοί στην Εκκλησία νοιώθουμε ένοχοι που έχουμε χαρά.
Ο Θεός δεν κατασκευαζει συμφορές. Επιτρέπει κάποια πράγματα γιατί γνωρίζει καλύτερα .
Μας αρέσει περισσότερο η μιζέρια και η μουρμούρα.
Αυτο συμβαίνει γιατί υπάρχει μέσα μας ένα αυτοκαταστροφικό στοιχείο που δεν το ελέγχουμε.
Δεν θέλουμε το χάρισμα, γιατί έχει ευθύνη. Θελουμε να είμαστε μίζεροι.
ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΚΑΘΟΔΗΓΗΣΗ ΚΑΙ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ. Θέλει διάκριση απο τον πνευματικό, ο οποίος δεν πρέπει να κρύψει το πρόσωπο του Χριστού με το δικό του πρόσωπο και να σεβαστεί την ελευθερία του.
Ο πνευματικός δεν πρέπει να νταντεύει , παίρνοντας τις ευθύνες. Πρέπει να τον ενηλικιώνει. Πρέπει να καταστρέψουμε ολα τα δεκανίκια και να στηριζόμαστε μόνο στον Χριστό.
Δεν μπορεί να αποφασίζει μικρολεπτομέρειες της ζωής ο πνευματικός. Θα εκφράσει μια αποψη για ένα θέμα πνευματικό .
Γελοιοποιούμε την υπακοή οταν ρωτάμε π.χ. τι αμάξι θα πάρουμε.
Πρέπει να είναι συμβουλευτική η καθοδήγηση του πνευματικού.
Αλλη η υπακοή στον κόσμο και άλλη στα μοναστήρια
Στο κλουβί στην γυάλα, Θεό δεν συναντάς. Η ζωή δεν φυλακίζεται.
Ο Χριστιανός δεν πρέπει να φοβάται την ζωή.
Πρέπει τα πάντα να τα μεταμορφώσουμε σε σχέση με τον Θεό.
Το πρόβλημα είναι η προαίρεση μας. Η ζωή δεν είναι κακή, εμείς την κάνουμε κόλαση με την κακή χρήση.
Για να ζήσεις πνευματική ζωή δεν είναι ανάγκη να φύγεις απο τον κόσμο, αλλά να τον μεταμορφώσεις.
Οι νεοελληνες έχουμε πρόβλημα με τον χρόνο. Τον βιώνουμε ως βάρος.
Λέμε “ουφ, πέρασε αυτή η μέρα”. Την βιώνουμε σαν κατάρα.
Οι άλλοι άνθρωποι είναι δώρα και ας μας βασανίζουνε.
Οταν είχα πάει να δω τον Γερ. Παϊσιο με είχαν προετοιμάσει και είχα πάθει “τραμπάκουλο” . Ο Γέροντας όμως ήταν χαρά Θεού.
Η Αγγαλιά του Γερ. Παϊσιου ήταν το θαύμα , οχι τα όσα μου είπε. Η Αγάπη λυτρώνει, οχι τα λόγια.
Ολοι τα λέμε πολύ ωραία. Αλλά δεν τα κάνουμε. Γιατί μας λείπει η αγάπη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου