ΑΝΟΙΓΟΥΝ ΟΙ ΝΑΟΙ ΤΗΝ ΚΥΡΙΑΚΗ 17 ΜΑΪΟΥ

Ύστερα από περίπου δύο μήνες θα μπορέσουμε από αυτή την Κυριακή 17/5 της Αγίας Φωτεινής της Σαμαρείτιδος, να συμμετάσχουμε πάλι στη θεία Λειτουργία της ενορίας μας.

Όμως, ισχύουν ακόμα κάποια περιοριστικά μέτρα. Σας ενημερώνουμε λοιπόν, να γνωρίζετε:

1. Παρακαλούμε πολύ ηλικιωμένους ανθρώπους ή κάποιους από τους συνανθρώπους μας που έχουν υποκείμενα νοσήματα (πνευμονολογικά, καρδιακά κλπ.) ή κάποιους που αυτή την εποχή αντιμετωπίζουν κρυολόγημα και βήχουν, να αποφύγουν προς το παρόν να έλθουν στο Ναό.

2. Τηρώντας τις προβλεπόμενες αποστάσεις, υπάρχει μέγιστος επιτρεπόμενος αριθμός προσώπων που μπορούν να παρευρίσκονται στο Ναό. Αυτό σημαίνει ότι ίσως δεν χωρέσουν όλοι μέσα στον κυρίως Ναό και επίσης ότι δεν μπορούμε να κάτσουμε όπου θέλουμε.

3. Για να τηρηθούν τα μέτρα προστασίας, οι θέσεις είναι ήδη καθορισμένες. Ακολουθούμε λοιπόν, τις οδηγίες των Εκκλ. Επιτρόπων και των συνεργατών του Ναού (θα φέρουν διακριτικό σήμα για να τους αναγνωρίζετε) και καθόμαστε όπου μας υποδείξουν, ώστε να διευκολύνουμε την καλύτερη πρόσβαση όλων.

4. Ο Ναός μας θα ανοίξει την Κυριακή περίπου στις 6.30 το πρωί. Οι πρώτοι θα καταλάβουν θέσεις στον κυρίως Ναό. Νέες κοπέλες και κυρίες μπορούν να ανέβουν στον Γυναικονίτη ακολουθώντας κι εκεί τις οδηγίες των συνεργατών μας.

Οικογένειες μαζί με παιδιά ή κάποιοι μεγαλύτεροι άνθρωποι είναι προτιμότερο να εκκλησιαστούν στην ισόγεια αίθουσα του Ναού, όπου θα υπάρχει ζωντανή μετάδοση με εικόνα και ήχο. Προφανώς οι οικογένειες θα καταλάβουν μαζί κάποιο χώρο. Δεν θα κάτσουν μεμονωμένα.

5. Όταν γεμίσει ο κυρίως Ναός και ο Γυναικονίτης, τότε θα οδηγούμαστε στην ισόγεια αἰθουσα του Ναού, όπου πάλι θα ακολουθούμε τις σχετικές οδηγίες, όμορφα και ήσυχα. Αν γεμίσει και η ισόγεια αίθουσα, τότε αναγκαστικά θα παραμείνουμε στον προαύλιο χώρο. Θα προσπαθήσουμε να υπάρχουν θείες Λειτουργίες και μέσα στην βδομάδα, ώστε να μπορούν να εκκλησιαστούν περισσότεροι.

6. Κεράκι μπορούμε να ανάψουμε είτε πάνω στο Ναό, είτε κάτω στο Παρεκκλήσι.

7. Σε κάθε είσοδο-έξοδο υπάρχουν αντισηπτικά και μαντηλάκια που μπορείτε να χρησιμοποιείτε.

8. Την ώρα της Θείας Κοινωνίας, όσοι βρίσκονται στον κυρίως Ναό και τον Γυναικονίτη, έχουν ετοιμαστεί και επιθυμούν να μεταλάβουν, θα μετακινηθούν προσεκτικά τηρώντας τις αποστάσεις, προς τον Σολέα, την Ωραία Πύλη.

Όσοι βρίσκονται στην ισόγεια αίθουσα και θέλουν να κοινωνήσουν, δεν θα μετακινηθούν. Θα κατέβει εκεί ο ιερέας.

Όσοι βρίσκονται έξω από τον Ιερό Ναό και επιθυμούν να μεταλάβουν, θα μετακινηθούν προσεκτικά προς την ισόγεια αίθουσα από τη είσοδο της οδού Θεομήτορος.

9. Όλοι θα θέλαμε να ήταν κάπως αλλιώς τα πράγματα, και να μην χρειάζονταν όλα αυτά. Όμως οφείλουμε να προσαρμοστούμε. Και να θυμόμαστε πάντα ότι δίνουμε «εξετάσεις» αξιοπρέπειας, σεβασμού και πίστης.

10. Ζητούμε συγγνώμη και ΣΑΣ ΠΑΡΑΚΑΛΟΥΜΕ ΠΟΛΥ να ακολουθήσετε πιστά τις παραπάνω οδηγίες.

ΕΚ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΝΑΟΥ

Τετάρτη, 1 Ιουνίου 2016

Πεντηκοστάριο… μια σχεδόν άγνωστη περίοδος

anastasi


Toυ π. Αντώνιου Χρήστου, Εφημέριου του Ι.Ν. Κοιμήσεως Θεοτόκου Δικηγορικών Γλυφάδας
Όλοι -λίγο, πολύ- γνωρίζουμε για την περίοδο του Τριωδίου. Όλοι έχουμε ακούσει και ζήσει τη Μεγάλη Τεσσαρακοστή, ιδιαιτέρως βέβαια τη Μεγάλη Εβδομάδα και το Πάσχα. Όμως από την Κυριακή του Πάσχα μεταβαίνουμε σε μια άλλη μεγάλη εκκλησιαστική περίοδο, που δυστυχώς δεν είναι και τόσο γνωστή στον πολύ κόσμο, όσον αφορά την έκτασή της και, κυρίως, τη βαθιά θεολογική και εκκλησιαστική αξία της. Δυστυχώς, ό,τι γνωρίζουμε για αυτήν είναι επιφανειακό, αποσπασματικό και σκόρπιο θα λέγαμε.
Ο κόσμος, φυσικά, έχει την ευθύνη του για τη συνήθη αδιαφορία που δείχνει, αλλά η μεγαλύτερη ευθύνη βαρύνει εμάς τους κληρικούς, την ποιμένουσα Εκκλησία γενικότερα, που δεν φροντίζουμε να κατηχήσουμε-διαφωτίσουμε τους πιστούς στον βαθμό και με τη συνέπεια που θα έπρεπε. Δεν πρέπει να ξεχνάμε, όμως, πως, αν υπάρχει Εκκλησία και ορθόδοξη πίστη, οφείλεται κυρίως στο γεγονός της Αναστάσεως και είναι περίεργο το γεγονός ότι δεν έχει προβληθεί η κατεξοχήν εορτάζουσα αναστάσιμη περίοδος της Εκκλησίας στον βαθμό που θα έπρεπε. Ασφαλώς είναι ένα θέμα που πρέπει να μας απασχολήσει όλους έντονα…
Ας εισέλθουμε, όμως, στο κυρίως θέμα μας και ας ασχοληθούμε, έστω συνοπτικά, με την περίοδο του Πεντηκοσταρίου.
Πεντηκοστάριο είναι το ομώνυμο λειτουργικό βιβλίο της Εκκλησίας που ξεκινάει από την Κυριακή του Πάσχα και εκτείνεται μέχρι την Κυριακή των Αγίων Πάντων (από την Κυριακή του Πάσχα μέχρι το Σάββατο της Διακαινησίμου θεωρείται μία ημέρα. Αυτό εξηγεί το γιατί στην Διακαινήσιμο Εβδομάδα καταργούνται η νηστεία και η γονυκλισία, συντέμνονται οι Ακολουθίες και γενικότερα καταργείται οτιδήποτε θρησκευτικό).
Στην ουσία, λοιπόν, η περίοδος του Πεντηκοσταρίου εκτείνεται συνολικά σε 8 εβδομάδες (57 ημέρες για την ακρίβεια):
Οι οκτώ Κυριακές της Πεντηκοστής με τις αντίστοιχες Ευαγγελικές περικοπές είναι:
α) Κυριακή του Θωμά (Ιωάννη κ΄ 17-31). Η καλή απιστία στο γεγονός της Αναστάσεως του Αποστόλου, που σημαίνει την αναζήτηση και την έρευνα που χρειάζεται για τη συνειδητή πίστη.
β) Κυριακή των Μυροφόρων (Μαρκ. ιε΄ 43-ιστ΄). Γιορτάζουν όλα τα δευτερεύοντα πρόσωπα που συμμετείχαν στην Αποκαθήλωση και την Ανάσταση του Κυρίου: Οι μυροφόρες γυναίκες, ο Ιωσήφ από Αριμαθαίας και ο Νικόδημος ο κρυφός Φαρισαίος, μαθητής με την περίφημη νυκτερινή θεολογική συζήτηση που σώζεται στο Ευαγγέλιο του Ιωάννου. Μας δείχνουν τη βεβαιότητα της Αναστάσεως με τη μαρτυρία τους από την εμπειρία από όσα είδαν με τα μάτια τους.
γ) Κυριακή του Παραλύτου (Ιωάνν. ε΄ 1-15). Παρουσιάζεται η θαυματουργική δύναμη του Κυρίου (την Τετάρτη αυτής της εβδομάδας είναι της Μεσοπεντηκοστής, 24 μέρες μετά το Πάσχα, ακριβώς στις μισές ημέρες δηλαδή πριν γιορτάσομε την Πεντηκοστή).
δ) Κυριακή της Σαμαρείτιδος (Ιωάνν. δ΄ 5-45). Προβάλλεται το πρόσωπο της Αγίας Φωτεινής της Ισαποστόλου, με τον περίφημο διάλογο που είχε με τον Κύριο στο φρέαρ του Ιακώβ όπου της αποκάλυψε την μεσσιανική Του ιδιότητα.
ε) Κυριακή του Τυφλού (Ιωάνν. θ΄ 1-38). Παρουσιάζεται η θαυματουργική δύναμη του Κυρίου, αφού δίνει το φως στο σκοτάδι, όπως έδωσε ζωή καταργώντας τον θάνατο (την Τετάρτη αυτής της εβδομάδας είναι η Απόδοση του Πάσχα και την Πέμπτη συμπληρώνονται 40 ημέρες από το Πάσχα. Γιορτάζεται η Ανάληψη του Κυρίου, το τέλος δηλαδή της επίγειας δράσης Του).
στ) Κυριακή των Αγίων Πατέρων της Α’ Οικουμενικής Συνόδου (Ιωάνν. ιζ΄ 1-13). Η Α’ Οικουμενική Σύνοδος, που ασχολήθηκε, εκτός από το δόγμα ότι ο Χριστός δεν ήταν κτίσμα, και με το πότε πρέπει να εορτάζεται το Πάσχα, απαγορεύοντας ταυτόχρονα τη γονυκλισία την Κυριακή ως ημέρα Αναστάσεως.
ζ) Κυριακή της Πεντηκοστής (Ιωάνν. ζ΄ 37-53, η” 12). Η κάθοδος του Αγίου Πνεύματος, η αρχή της Οικονομίας του Παρακλήτου, θεωρείται από πολλούς η επίσημη ίδρυση της Εκκλησίας, κάτι που ισχύει ιστορικά, όμως θεολογικά η Εκκλησία υπήρχε πριν καν δημιουργηθεί ο κόσμος, στις τριαδολογικές σχέσεις των Τριών Προσώπων του Ενός και Μοναδικού Θεού.
η) Κυριακή των Αγίων Πάντων (Ματθ. ι΄ 32-38, ιθ΄ 27-30). Η Εκκλησία στηρίχθηκε και επεκτάθηκε πάνω στο αίμα των Μαρτύρων και των Αγίων. Κριτήριο της Εκκλησίας είναι η αγιότητα των μελών της και όλα αυτά στηρίζονται ακριβώς στην Ανάσταση του Κυρίου μας. Αλλιώς ο Χριστός θα ήταν απλώς ένας χαρισματικός διδάσκαλος και όλα αυτά που δίδαξε θα ήταν μια φιλοσοφία, που οι μετέπειτα μαθητές Του θα την απολυτοποιούσαν και θα την έκαναν θρησκεία. Όπως, όμως, είδαμε, ιδιαίτερα στην κάθε Κυριακή της περιόδου του Πεντηκοσταρίου, ο Θεός αποκαλύπτεται στον άνθρωπο και δεν είναι «ανακάλυψη», όπως πιστεύεται σε όλες τις άλλες θρησκείες και δοξασίες.
Κλείνοντας, πρέπει να τονίσουμε, για να το έχει υπόψη του ο κάθε αναγνώστης, πως ό,τι προσπαθήσαμε και αναφέραμε επιγραμματικά στο άρθρο μας για την περίοδο του Πεντηκοσταρίου κανονικά θέλει ολόκληρους τόμους εγκυκλοπαιδειών για να το εξαντλήσουμε. Άλλωστε, δεν μαθαίνεται, αλλά βιώνεται! Ας ζήσουμε αυτή την περίοδο, λοιπόν, έστω και τώρα. Ποτέ δεν είναι αργά, όσο τουλάχιστον έχουμε τα μάτια μας και κυρίως την καρδιά μας ανοιχτά… Από την άλλη, συνοψίζεται σε δύο λέξεις: Χριστός Ανέστη!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...