"Όταν ο Χριστός μας 2000 χρόνια πριν έλεγε στους μαθητές και Αποστόλους του να πάνε σ’ όλη τη γη και να διαδώσουν το Ευαγγέλιο της σωτηρίας (Ματθ. 28, 19) είναι βέβαιο ότι γνώριζε ήδη πως η ανθρώπινη εφευρετικότητα θα άνοιγε νέους ορίζοντες προκειμένου να καταργήσει τις αποστάσεις, να διευκολύνει την επικοινωνία μεταξύ των ανθρώπων και άρα να αυξήσει την διεισδυτικότητα του Θείου Λόγου.
Σήμερα μπροστά στην πραγματικότητα της απίστευτης διάδοσης των νέων τεχνολογιών και κυρίως της προσβασιμότητας στο ίντερνετ από εκατοντάδες εκατομμύρια ανθρώπων σ’ όλο τον πλανήτη είναι προφανές ότι η έννοια του ευαγγελισμού δηλαδή της διάδοσης του Λόγου του Θεού στα μήκη και τα πλάτη της γης αποκτά και νέες διαστάσεις και προοπτικές.
To internet αποτελεί ένα μοναδικό «εργαλείο» για την προσέγγιση ειδικά των νέων ανθρώπων, ένα συγκλονιστικό περιβάλλον στο οποίο οι νέες ιδέες και βέβαια οι πάντα επίκαιρες αξίες του Ευαγγελίου μπορούν να βρουν γόνιμο έδαφος να ανθίσουν".

Κυριακή, 10 Μαρτίου 2013

Γλωσσάριο Τριωδίου


ΤΡΙΩΔΙΟ: κκλησιαστικ περίοδος πο κτείνεται π τν Κυριακ Τελώνου κα Φαρισαίου ως τν Κυριακή το Πάσχα. διαίτερο χαρακτηριστικό της, π τ ποο παίρνει κα τ νομά της, εναι τι κατ τν περίοδο ατ ο Κανόνες πο παρτίζουν τς καθημερινς κολουθίες ποτελονται π τρες δς κα χι ννιά, πως συμβαίνει μ λους τούς πόλοιπους Κανόνες. Εναι πλήρης κολουθιν, προσφαίροντας στος πιστος πολλς εκαιρίες λειτουργικς μπειρίας. Εναι περίοδος κατάνυξης κα προετοιμασίας γι τ γιο Πάσχα κα τν νάσταση το Κυρίου. Δν κτείνεται πάντα στν δια περίοδο το τους μία κα ξαρτται π τ Πάσχα.


ΚΥΡΙΑΚΕΣ: λες ο Κυριακές το Τριωδίου χουν μία συγκεκριμένη νομασία κα ποτελον μία λληλουχία μεστ νοημάτων κα μηνυμάτων. Μ τ σειρά, ο Κυριακές το Τριωδίου εναι:

Διαβάστε πληροφορίες γιά τήν περίοδο το Τριωδίου...
Κυριακ Τελώνου κα Φαρισαίου

Κυριακή το σώτου

Κυριακή τς πόκρεω

Κυριακή τς Τυροφάγου

Α' Νηστειν: Κυριακή τς ρθοδοξίας

Β' Νηστειν: Γρηγορίου το Παλαμ

Γ' Νηστειν: Κυριακ Σταυροπροσκυνήσεως

Δ' Νηστειν: ωάννου τς Κλίμακος

Ε' Νηστειν: Μαρίας τς Αγυπτίας

Κυριακ τν Βαΐων

 ΑΓΙΑ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΗ ΤΕΣΣΑΡΑΚΟΣΤΗ: "Σαρακοστή", πως πλ λέγεται, εναι 40νθήμερη περίοδος π τν Α' Κυριακ τν Νηστειν μέχρι κα τν Κυριακ τν Βαΐων. Εναι περίοδος αστηροτάτης νηστείας κα πνευματικο γώνα.

ΚΑΤΑΝΥΚΤΙΚΟΣ ΕΣΠΕΡΙΝΟΣ: Κάθε Κυριακ τν Νηστειν πόγευμα τελεται σπερινός. Λέγεται "κατανυκτικς" γιατί περιέχει τροπάρια κα μνους μετανοίας, ν τ ψαλτικ φος εναι λιτ χωρς ξάρσεις. πρτος, μάλιστα ( ποος τελεται τν Κυριακή τς Τυροφάγου τ πόγευμα), λέγεται "σπερινός τς συγχώρησης" γιατί τότε ο πιστο ζητον συγχώρεση νας π τν λλο γι πιθαν παραπτώματά τους, στε ν εσέλθουν λεύθεροι στν περίοδο τς Σαρακοστς.

ΜΕΓΑ ΑΠΟΔΕΙΠΝΟ: κολουθία το Μικρο ποδείπνου τελεται καθημεριν π τν καθένα μας, στ χρο πο πιθυμομε, σν προσωπική μας προσευχή. Γι τν περίοδο τς Σαρακοστς, μως, κκλησία χει θεσπίσει ν τελεται στος ρθόδοξους Ναος κάθε πόγευμα τ "Μέγα πόδειπνο", τ ποο εναι παύξηση το μικρο μ μορφους κα κατανυκτικος Κανόνες (μνους). κε ψάλλεται πέροχος μνος: "Κύριε τν δυνάμεων μεθ'μν γενο. λλν γρ κτός Σου βοηθν ν θλίψεσιν οκ χομεν. Κύριε τν δυνάμεων λέησον μς".

Θ.ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΩΝ ΠΡΟΗΓΙΑΣΜΕΝΩΝ ΔΩΡΩΝ: Κάθε Θ.Λειτουργία εναι γεγονς χαρμόσυνο, ναστάσιμο. Τν περίοδο τς Σαρακοστς κκλησία τελε τν Θ.Λειτουργία το Μ.Βασιλείου μόνο τς Κυριακές, γι ν πιτείνει τν τμόσφαιρα κατάνυξης κα μετανοίας πο πάρχει ατ τν περίοδο. πειδή, μως, τ Σμα κα τ Αμα το Κυρίου εναι τροφ το χριστιανο, μητέρα κκλησία φρόντισε ν το τν παρέχει μ μία "εδικ" Θ.Λειτουργία, τ Λειτουργία τν Προηγιασμένων Δώρων, στν ποία δν γίνεται καθαγιασμς ρτου κα ονου σ Σμα κα Αμα Κυρίου, λλ χρησιμοποιεται γι τ Θ.Κοινωνία Σμα κα Αμα καθαγιασμένο κατ τν Θ.Λειτουργία τς προηγούμενης Κυριακς.

 ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΙ: Εναι μία κολουθία πο τελεται κάθε Παρασκευ πόγευμα κα εναι φιερωμένη στ Θεοτόκο. Συνήθως τελεται μαζ μ μικρ πόδειπνο σπερινό. Στος χαιρετισμος ψάλλεται ξαίσιος Κανόνας το ωσφ "νοίξω τ στόμα μου...", ν παγγέλλονται ο 24 (6 κάθε φορ π 4 βδομάδες) κατ' λφάβητο οκοι τς Θεοτόκου ("γγελος προτοστάτης..., Βλέπουσα γία..., Γνσιν γνωστον... κτλ), ργο το Ρωμανο το μελωδο.

 ΜΕΓΑΛΟΣ ΚΑΝΟΝΑΣ: Τν Τετάρτη μετ τν Δ' Κυριακ τν Νηστειν τελεται κολουθία το Μεγάλου Κανόνα. Ο Μ.Κανόνας εναι να ριστούργημα θεολογίας κα ποίησης πο ποτελεται π 300 περίπου τροπάρια.

ΑΚΑΘΙΣΤΟΣ ΥΜΝΟΣ: Τν πέμπτη Παρασκευ τν Νηστειν τελεται κολουθία το καθίστου μνου (στς τέσσερις προηγούμενες χει τελεστε κολουθία τν "Χαιρετισμν"). Στν κολουθία ατ παγγέλονται κα ο 24 οκοι τς Θεοτόκου (βλ. "Χαιρετισμοί"), ν συχν πανάληψη το "Τ περμάχω" μς πενθυμίζει τ δι τς Θεοτόκου θαυματουργικ διάσωση τς Κωνσταντινούπολης π τος βάρους τ 626 μ.Χ. Τότε ο κάτοικοι τς Κωνσταντινούπολης εχαν συνθέσει κα ψάλει ρθιοι τν πέροχο ατ μνο, γι ν εχαριστήσουν τν προστάτιδα το θνους μας, τν περαγία Θεοτόκο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...