ΑΝΟΙΓΟΥΝ ΟΙ ΝΑΟΙ ΤΗΝ ΚΥΡΙΑΚΗ 17 ΜΑΪΟΥ

Ύστερα από περίπου δύο μήνες θα μπορέσουμε από αυτή την Κυριακή 17/5 της Αγίας Φωτεινής της Σαμαρείτιδος, να συμμετάσχουμε πάλι στη θεία Λειτουργία της ενορίας μας.

Όμως, ισχύουν ακόμα κάποια περιοριστικά μέτρα. Σας ενημερώνουμε λοιπόν, να γνωρίζετε:

1. Παρακαλούμε πολύ ηλικιωμένους ανθρώπους ή κάποιους από τους συνανθρώπους μας που έχουν υποκείμενα νοσήματα (πνευμονολογικά, καρδιακά κλπ.) ή κάποιους που αυτή την εποχή αντιμετωπίζουν κρυολόγημα και βήχουν, να αποφύγουν προς το παρόν να έλθουν στο Ναό.

2. Τηρώντας τις προβλεπόμενες αποστάσεις, υπάρχει μέγιστος επιτρεπόμενος αριθμός προσώπων που μπορούν να παρευρίσκονται στο Ναό. Αυτό σημαίνει ότι ίσως δεν χωρέσουν όλοι μέσα στον κυρίως Ναό και επίσης ότι δεν μπορούμε να κάτσουμε όπου θέλουμε.

3. Για να τηρηθούν τα μέτρα προστασίας, οι θέσεις είναι ήδη καθορισμένες. Ακολουθούμε λοιπόν, τις οδηγίες των Εκκλ. Επιτρόπων και των συνεργατών του Ναού (θα φέρουν διακριτικό σήμα για να τους αναγνωρίζετε) και καθόμαστε όπου μας υποδείξουν, ώστε να διευκολύνουμε την καλύτερη πρόσβαση όλων.

4. Ο Ναός μας θα ανοίξει την Κυριακή περίπου στις 6.30 το πρωί. Οι πρώτοι θα καταλάβουν θέσεις στον κυρίως Ναό. Νέες κοπέλες και κυρίες μπορούν να ανέβουν στον Γυναικονίτη ακολουθώντας κι εκεί τις οδηγίες των συνεργατών μας.

Οικογένειες μαζί με παιδιά ή κάποιοι μεγαλύτεροι άνθρωποι είναι προτιμότερο να εκκλησιαστούν στην ισόγεια αίθουσα του Ναού, όπου θα υπάρχει ζωντανή μετάδοση με εικόνα και ήχο. Προφανώς οι οικογένειες θα καταλάβουν μαζί κάποιο χώρο. Δεν θα κάτσουν μεμονωμένα.

5. Όταν γεμίσει ο κυρίως Ναός και ο Γυναικονίτης, τότε θα οδηγούμαστε στην ισόγεια αἰθουσα του Ναού, όπου πάλι θα ακολουθούμε τις σχετικές οδηγίες, όμορφα και ήσυχα. Αν γεμίσει και η ισόγεια αίθουσα, τότε αναγκαστικά θα παραμείνουμε στον προαύλιο χώρο. Θα προσπαθήσουμε να υπάρχουν θείες Λειτουργίες και μέσα στην βδομάδα, ώστε να μπορούν να εκκλησιαστούν περισσότεροι.

6. Κεράκι μπορούμε να ανάψουμε είτε πάνω στο Ναό, είτε κάτω στο Παρεκκλήσι.

7. Σε κάθε είσοδο-έξοδο υπάρχουν αντισηπτικά και μαντηλάκια που μπορείτε να χρησιμοποιείτε.

8. Την ώρα της Θείας Κοινωνίας, όσοι βρίσκονται στον κυρίως Ναό και τον Γυναικονίτη, έχουν ετοιμαστεί και επιθυμούν να μεταλάβουν, θα μετακινηθούν προσεκτικά τηρώντας τις αποστάσεις, προς τον Σολέα, την Ωραία Πύλη.

Όσοι βρίσκονται στην ισόγεια αίθουσα και θέλουν να κοινωνήσουν, δεν θα μετακινηθούν. Θα κατέβει εκεί ο ιερέας.

Όσοι βρίσκονται έξω από τον Ιερό Ναό και επιθυμούν να μεταλάβουν, θα μετακινηθούν προσεκτικά προς την ισόγεια αίθουσα από τη είσοδο της οδού Θεομήτορος.

9. Όλοι θα θέλαμε να ήταν κάπως αλλιώς τα πράγματα, και να μην χρειάζονταν όλα αυτά. Όμως οφείλουμε να προσαρμοστούμε. Και να θυμόμαστε πάντα ότι δίνουμε «εξετάσεις» αξιοπρέπειας, σεβασμού και πίστης.

10. Ζητούμε συγγνώμη και ΣΑΣ ΠΑΡΑΚΑΛΟΥΜΕ ΠΟΛΥ να ακολουθήσετε πιστά τις παραπάνω οδηγίες.

ΕΚ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΝΑΟΥ

Δευτέρα, 28 Αυγούστου 2017

Λειτουργία, η χώρα των ζώντων

Αποτέλεσμα εικόνας για Λειτουργία, η χώρα των ζώντων

Η σχέση του Θεού με την κτίση, με τον πνευματικό και υλικό κόσμο, ειδικά δε με τον άνθρωπο, είναι σχέση δημιουργίας, πρόνοιας, σωτηρίας και τελειώσεως, δηλαδή θεώσεως του ανθρώπου και του κόσμου. Κεντρική θέση στη σχέση αυτή, ειδικά στην Πρωτολογία, κυρίως όμως στην Εσχατολογία, κατέχει η θεοαποκαλυφθείσα αλήθεια και γεγονός της πίστεώς μας, ο Χριστός, η Χώρα των Ζώντων.

Στην Κωνσταντινούπολη, παλαιά πρωτεύουσα του ορθόδοξου Βυζαντίου, από το οποίο κι εμείς, οι Σέρβοι, λάβαμε το Βάπτισμα, υπάρχουν ακόμη πολλές εκκλησίες και μοναστήρια, όπως η Αγία του Θεού Σοφία, η Αγία Ειρήνη, η Μονή Παντοκράτορος, η Μονή Παμμακαρίστου, κ.α. Υπάρχει και η Μονή της Χώρας, αφιερωμένη στο Χριστό, τη Χώρα των Ζώντων.

Τώρα είναι δυστυχώς μουσείο, ενώ για μερικούς αιώνες στο παρελθόν, υπήρξε μουσουλμανικό τέμενος. Και μπορεί οι μιναρέδες να υψώνονται αγέρωχοι, όμως η ορθόδοξη βυζαντινή ψυχή, η βυζαντινή αρχιτεκτονική και αγιογραφία ζουν ακόμη εκεί. 

Η Μονή της χωράς ήταν παλαιά μονή. Ανακαινίστηκε στις αρχές του 14ου αιώνα με την φροντίδα και την χορηγία του Θεόδωρου Μετοχίτη, γόνου αριστοκρατικής οικογένειας του Βυζαντίου, και ιστορήθηκε με αριστουργηματικά ψηφιδωτά και νωπογραφίες της Παλαιολόγιας περιόδου. Ο Θεόδωρος Μετοχίτης, ως αξιωματούχος της αυτοκρατορικής αυλής, έλαβε μέρος σε διπλωματική αποστολή για σύναψη ειρήνης με τον Σέρβο βασιλιά Μιλούτιν με τη νεαρή Σιμωνίδα, κόρη του Αυτοκράτορα Ανδρόνικου Β’ (1299).

Στο ναό μας υποδέχεται, ψηλά πάνω από την πόρτα της Εισόδου, η μορφή του Χριστού, ψηφιδωτό των αρχών του 14ου αιώνα. Ενώ στο ταφικό παρεκκλήσι, το προσαρτημένο στη νότια πλευρά του καθολικού, βρίσκεται η μεγαλοπρεπής εικόνα της Αναστάσεως, νωπογραφία στην αψίδα του ιερού. Στον κυρίως ναό, μας υποδέχεται μεγάλη, θαυμάσια εικόνα της Παναγίας σε μωσαϊκό. Η Θεοτόκος φέρει τη μορφή του Χριστού μέσα σε μετάλλιο πάνω στο στήθος της.

Η παράσταση επιγράφεται «Μήτηρ Θεού – Η Χώρα του Αχωρήτου». Στο ναό λοιπόν της Μονής της Χώρας, βλέπουμε όλη τη σύναξη της Ορθοδοξίας, τον ζωτικό χώρο εντός του οποίου ο Θεός ευδόκησε και μας έθεσε να ζούμε μαζί Του και με τους άλλους ανθρώπους εν τω Χριστώ, ενωμένοι στο Θεανθρώπινο Σώμα της Εκκλησίας.

Μέσα στα τόσα σημερινά προβλήματα της ανθρωπότητας, υπάρχει και το οικολογικό, το οποίο είναι πολύ επίκαιρο, αλλά και κρίσιμο, διότι είναι θέμα ζωτικού χώρου, ιδιωτικού χώρου του ανθρώπου. Για τους Ορθόδοξους, το οικολογικό πρόβλημα συνδέεται στενότατα με την οικονομία, αλλά με την θεία περί του κόσμου Οικονομία, με την Οικονομία της Σωτηρίας και όχι με την οριζόντια, επιφανειακή, σ’ αυτό, δηλαδή, που έχει καταντήσει η Οικολογία.

Στην Ορθόδοξη Εκκλησία μας, ο Χριστός είναι ο ζωτικός χώρος όλων ημών των ανθρώπων. Ο Χριστός, ο Θεός που έγινε άνθρωπος, ο Θεάνθρωπος Χριστός.

Ο κόσμος, το Σύμπαν, εδημιουργήθη για να έχει τον άνθρωπο νοικοκύρη και για να γίνει χώρα των Ζώντων. Αλλά και τον χρόνο0, τον δικό μας χρόνο, ο Θεός τον δημιούργησε για τη ζωή εν τω Χριστώ, που είναι ζωή αιώνια με τον Υιό του Θεού τον Μονογενή. Πρωτότοκον εν πολλοίς αδελφοίς, και με το Άγιον Πνεύμα, ως ζωή του Θεού και αγάπη, προς αγιασμόν και ένωση των εν τω Χριστώ ενώπιον και προς δόξαν του Θεού πατρός. Έτσι δημιούργησε ο Θεός τον κόσμο, έτσι τον εννόησε και, με την δημιουργική Του αγάπη, έτσι τον πραγματοποίησε: προ αιώνων μας εξέλεξε και εχαρίτωσε εν τω Ηγαπημένω να γίνουμε Σύναξη, Σύνοδος των εν τω ΧΡΙΣΤΏ ΤΈΚΝΩΝ ΤΟΥ Θεού.


Αυτό είναι η ανθρώπινη ιστορία, προορισμένη για τη ζωή και όχι για θάνατο. Και πληροφορία και κυκλοφορία σ’ αυτόν τον ζωτικό χώρο.

Σεβ. Μητροπ. πρ. Ζαχουμίου και Ερζεγοβίνης κ. Αθανασίου Γιέφτιτς

Από το βιβλίο Χριστός, Η Χώρα των Ζώντων, εκδ. Ίνδικτος
Δημοσιεύθηκε στο περιοδικό «Πειραϊκή Εκκλησία», 
Τεύχος 278, Φεβρουάριος 2016, σελ. 19

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...